Onderzoekend vermogen


Inhoudsopgave:

Terugblik
koppeling bewijslast
Vooruitblik
Literatuurlijst


Terugblik:

Op welke manier ben ik met deze leeruitkomsten aan de slag geweest?

Om aan te kunnen tonen dat ik aan de leeruitkomst ‘onderzoekend vermogen’, heb ik een onderzoek uitgevoerd op basis van een probleem waar ik tegenaan liep bij het lesgeven. Zo heb ik een onderzoek verricht middels het CIMO-model. Hierop heb ik gereflecteerd en gekeken of mijn nieuwe doceerstijl en interventies op mijn probleemstelling gewerkt hebben. Verder heb ik een klas geobserveerd op hun groepsdynamiek en zelfstandigheid.

Waarom draagt dit allemaal bij aan mijn ontwikkeling van mijn onderzoekend vermogen?

Door te onderzoeken middels het CIMO-model krijg ik een duidelijk beeld omtrent mijn probleem tijdens het lesgeven. Voor dit probleem heb ik een nieuwe doceerstijl uitgeprobeerd. Hiermee vergoot ik mijn lesgeefvaardigheid. Om hier vervolgens op te reflecteren kom je erachter of mijn interventies het gewenste resultaat hebben en of ik de volgende keer iets anders moet uitproberen. Door te observeren op de groepsdynamiek kun je achter de normen van een klas komen. Dit kan ik meenemen in mijn voorbereiding van een les voor die betreffende groep.

Hoe heb ik mijzelf hierin ontwikkelt?

Nu is het zo dat ik het CIMO-model uitgebreider heb uitgewerkt dan in het vorig semester. Ook kan ik lesgeven middels een nieuwe doceerstijl. Ook heb ik mijzelf ontwikkeld in het observeren van de groepsdynamiek van een klas. Zo schrijf ik uitgebreid op wat ik heb gezien en neem ik verschillende factoren mee in mijn observatie. Denk hiermee bijvoorbeeld aan de norm van de normdragers en aan de ruimte gevers en nemers.

Wat ging er goed?

Mijn CIMO-model is uitgebreider en concreter uitgewerkt. Ook heb ik een nieuwe doceerstijl eigen gemaakt waar ik erg trots op ben. Ook heb ik na wat ik heb geconstateerd uit mijn observatie kunnen meenemen in mijn lessen.

Waar ben ik minder tevreden over?

Wat ik anders had willen doen was om meer verschillende doceerstijlen toe te passen in mijn lessen. Zo wil ik erachter komen welke doceerstijlen passen bij mijn lesgeefstijl.


Koppeling bewijslast:

CIMO-model


(Figuur 1, CIMO-model)

Gereflecteerd


(Figuur 2, Reflectie)

Nieuwe doceerstijl


(Figuur 3, doelstelling)

Groepsdynamiek


(Figuur 4, Observatieformulier)


(figuur 5, Reflectie)

Zelfstandigheid


(Figuur 6, Observatieformulier)


(Figuur 7, Reflectie)


Vooruitblik:

Op welke manier ga jij je verder ontwikkelen voor deze leeruitkomst?

In het volgend semester wil ik onderzoeken welke doceerstijlen nog meer passen bij mijn lesgeefstijl. Zo wil ik mijn lesgeefstijl verbreden en mijn kennis vergroten.

Wat zijn jouw leerpunten voor het volgende semester?

In het volgend semester wil ik minimaal 3 nieuwe doceerstijlen onderzoeken en toepassen in mijn lessen. Hiervan wil ik dat 1 doceerstijl het verst van mijn eigen lesgeefstijl moet zitten. Met andere woorden 1 doceerstijl moet erg afwijken van mijn eigen lesgeefstijl.


Literatuurlijst:

Figuur 1: CIMO-model

Figuur 2: Reflectie

Figuur 3: Doelstelling

Figuur 4: Observatieformulier

Figuur 5: Reflectie

Figuur 6: Observatieformulier

Figuur 7:Reflectie