Pedagogische bekwaamheid


Inhoudsopgave:

Terugblik
koppeling bewijslast
Vooruitblik
Literatuurlijst


Terugblik:

Op welke manier ben ik met deze leeruitkomsten aan de slag geweest?

Om aan te kunnen tonen dat ik aan de leeruitkomst ‘pedagogische bekwaamheid’ voldoe, heb ik onder begeleiding een veilige leeromgeving ontwikkeld, zodat leerlingen zich sociaal-emotioneel verder kunnen ontwikkelen. Ik heb hiervoor eerst de groepsdynamiek in kaart gebracht om interventies te verzorgen voor de problemen die zich voordoen in de klas. Verder heb ik gereflecteerd op een conflict dat zich voordeed tussen leerlingen. Ook ben ik bezig geweest met een groepsanalyse gericht op zelfstandigheid.

Waarom draagt dit allemaal bij aan mijn ontwikkeling van mijn pedagogische bekwaamheid?

Door de groepsdynamiek van een klas in kaart te brengen werd de norm van de klas duidelijk zichtbaar. Hierdoor kon ik mijn pedagogisch handelen bij stellen en zorgen voor een veilige leeromgeving. Om hier passende interventies op toe te passen laat ik zien dat ik mijn lesgeven kan bijstellen op de norm en de behoefte van de groep. Door te reflecteren op een conflict kwam ik erachter dat ik mijn pedagogische handelingen de volgende keer moet bijstellen om tot een betere uitkomst te komen. Wanneer ik een groepsanalyse maak op de zelfstandigheid van een klas, weet ik hoeveel verantwoordelijkheid ik kan geven aan een klas en waar ik de klas/individuen nog meer in kan begeleiden op hun zelfstandigheid.

Hoe heb ik mijzelf hierin ontwikkelt?

Ik heb mijzelf hierin ontwikkeld doordat ik nu op de groepsdynamiek van de klas interventies kan bedenken en toepassen. Zo heb ik de relatie heterogene groepen versterkt binnen een klas. Ik ben hier actief mee bezig geweest door er in meerdere lessen aandacht aan te besteden. Nu is het natuurlijk niet meetbaar of de doelstelling behaald is, echter heb ik hier wel passende interventies op toegepast. Dit betekent dat ik nu met sociaal-emotionele leerdoelen kan werken. Ook weet ik passende oplossingen te bedenken op conflicten wat zich hebben voorgedaan. Ook weet ik wat zelfstandigheid van de leerlingen betekend voor mijn les en kan ik mijn les aanpassen op het zelfstandigheidsniveau van de leerlingen.

Wat ging er goed?

Wat ik goed vond gaan is dat mijn les over het samenwerken binnen heterogene groepen zeer leerzaam was voor de leerlingen. Zo heb ik voor het eerst gewerkt met sociaal-emotionele leerdoelen en dit beviel mij uitstekend. Zo kun je iets anders bereiken dan alleen het motorisch iets aanleren.

Waar ben ik minder tevreden over?

Wat ik anders had willen doen was om voor de uitslag van de groepsanalyse op zelfstandigheid een les te maken. Zo had ik de leerlingen kunnen begeleiden in hun zelfstandigheid. Dit lijkt mij nog heel leerzaam voor mijzelf.


Koppeling bewijslast:

Groepsdynamiek


(Figuur 1, Observatie groepsdynamiek)


(Figuur 2, Reflectie observatie)

Interventies


(Figuur 3, Leskaarten)


(Figuur 4, Feedback)


(Figuur 5, Feedback)

Uitleg samenwerken:

Strategie heterogene groepen:

Leerlingen aansturen tot overleg:

Invullen beoordelingsformulier:

Terugblik leerdoel:

Conflict


(Figuur 6, Reflectie)

Zelfstandigheid


(Figuur 7, Observatieformulier)


(Figuur 8, Reflectie en verantwoording)


Vooruitblik:

Op welke manier ga jij je verder ontwikkelen voor deze leeruitkomst?

Nu is het zo dat ik in mijn lessen meer aandacht wil besteden aan de zelfstandigheid van de leerlingen.

Wat zijn jouw leerpunten voor het volgende semester?

Ik wil een lessenreeks maken gebaseerd op een sociaal-emotionele leerdoel gericht op de zelfstandigheid van de leerlingen.


Literatuurlijst:

Figuur 1: Observatie groepsdynamiek

Figuur 2: Reflectie observatie

Figuur 3: Leskaarten

Figuur 4: Feedback

Figuur 5: Feedback

Figuur 6: Reflectie

Figuur 7: Beoordelingsformulier

Figuur 8: Reflectie en verantwoording